افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

دوشنبه 26 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 129
  • بازدید: 185
  • 1403/03/17 - 06:30:34

موقعیت و محدوده جغرافیایی سرعین

موقعیت و محدوده جغرافیایی سرعین

سرعین در موقعیت و محدوده استان اردبیل واقع شده، که به عنوان نگین گردشگری استان اردبیل شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، سرعین در استان اردبیل واقع شده، که به عنوان نگین گردشگری استان اردبیل شناخته شده است و این استان با وسعتی معادل هفده هزارو ۹۵۳ کیلومتر مربع (۱۱ درصد از مساحت کشور) در شمال فلات ایران بین سی و هفت درجه و چهل و پنج دقیقه تا سی و نه درجه و چهل و دو دقیقه عرض شمالی از خط استوا و چهل و هفت درجه و سی دقیقه تا چهل و هشت و پنجاه و پنج دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ در شمال غرب ایران واقع شده است. میانگین ارتفاع آن بیش از١۴٠٠ متر از سطح دریا است.

پست ترین نقطه داخلی با ارتفاع ۱۰۰ متر در شهرهای پارس آباد و بیله سوار و بلندترین قله آن سبلان با ارتفاع چهار هزارو٨١١ متر میباشد که سرعین در کوهپایه و دامنه آن واقع است. استان اردبیل از شمال با جمهوری آذربایجان از شرق با استان گیلان از جنوب با استان زنجان و از غرب با استان آذربایجان شرقی همسایه است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان اردبیل دارای ۱۲ شهرستان ۳۱ بخش ۳۲ شهر، ۷۵ دهستان و ۱۸۴۰ آبادی می باشد.

سرعین در مختصات جغرافیایی ۴٨ درجه و ۴ دقیقه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۹ دقیقه عرض شمالی و ارتفاع ١۶۵٠ متر از سطح دریا استقرار یافته و یکی از شهرهای کوچک اما مهم و تأثیر گذار استان اردبیل است که از غرب به شهرستان نیر، از جنوب به بستر رودخانه بالخلو چای اردبیل، از شرق به شهرستان اردبیل و از شمال به ارتفاعات و رشته کوه سیلان محدود است. این شهر منحصر به فرد، مرکز شهرستان سرعین بوده و با مرکز استان اردبیل ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

با ارتفاع سه هزارو ۷۸۰ متر و مهم تر و مؤثرتر از همه سلطان ساوالان با ارتفاع چهار هزارو ٨١١ متر منتهی میشود. امروزه این شهر به یکی از مهمترین مقاصد علاقه مندان طبیعت و اکوتوریسم کشور و کوهنوردان تبدیل شده است.

سرعین این مقام را مرهون ظهور و وجود چشمه های آبگرم معدنی است که به واسطه فعالیت آتش فشانی گذشته سبلان در نقاط مختلفی از محدوده فعلی و مرکز شهر و روستاهای اطراف این شهر پدیدار شده و سالانه میلیونها نفر را با اهداف درمان و تمدد اعصاب و تفریح به سوی خود می کشانند. شهرستان سرعین فاقد جنگل طبیعی بوده و ۱۵ هکتار جنگل دست کاشت و سی هزار هکتار مرتع دارد. به علت نداشتن تالاب، بدیهی است که پرنده مهاجری نیز نخواهد داشت.

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • موقعیت و محدوده جغرافیایی سرعین

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی منهای دو