افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان سرعین:

میراث فرهنگی نشان از هویت و غرور ملی است

میراث فرهنگی نشان از هویت و غرور ملی است

رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان سرعین گفت: آموزش همگانی برای حفظ میراث‌فرهنگی از راه رسانه‌ها و مطبوعات، و بالابردن فرهنگ نگهداری از آثار باستانی از عوامل مهم حفاظت از میراث‌فرهنگی است.

امید حسینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، با اشاره به روز جهانی موزه و میراث فرهنگی گفت : یکی از اهداف تشکیل موزه حفظ و حراست از میراث فرهنگی است، از این رو بین موزه و میراث فرهنگی رابطه‌ی عمیق و تنگاتنگی برقرار است.

وی توضیح داد: میراث فرهنگی، نشان از هویت و غرور ملی و باعث تداوم و غنی فرهنگ یک کشور است که حفظ آن وظیفه ای همگانی و همیشگی است. آموزش همگانی برای حفظ میراث فرهنگی از راه رسانه ها و مطبوعات، و بالا بردن فرهنگ نگهداری از آثار باستانی از عوامل مهم حفاظت از میراث فرهنگی است. متأسفانه در زمان رژیم منحوس پهلوی و قبل از آن در دوره قاجار، بسیاری از اشیاء قدیمی که حاوی مطالب و نکاتی از گذشتگان ما بود توسط بعضی از کشورهای خارجی همچون روسیه، انگلیس و آمریکا به تاراج رفت.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرعین در ادامه گفت: میراث فرهنگی منحصر به‌ فرد، غیرقابل جایگزینی و در میان نسل‌ ها از ارزش و احترام برخوردار است. چیزهای کوچک‌ تر ازجمله آثار هنری و دیگر شاهکارهای فرهنگی در موزه‌ها و گالری‌ های هنری گردآوری می‌ شوند در حالی که برخی دیگر همچون بناهای باستانی در مجموع یک میراث فرهنگی شناخته می ‌شود.

حسینی اظهار داشت: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، به عنوان کشوری که با فرهنگ دیرین، در شکل گیری تمدن های جهانی دخیل بوده، میراث فرهنگی گسترده ای دارد. آثار به جا مانده از گذشتگان ما همواره زینت بخش موزه های جهان بوده است. نتایج مطالعات و کاوش های باستان شناسی، بازگو کننده آن است که ایران دارای یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری بوده است.

وی با اشاره به جاذبه های تاریخی شهرستان سرعین گفت: شهر سرعین دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی دارد که چند مورد از مهمترین آنها پایگاه ملی غارهای دستکنده روستای کنزق، تپه باستانی آناهیتا، تپه تاریخی آتشگاه، غارهای تاریخی روستای ویندکلخوران، امام زاده عبدالله اکبر روستای آتشگاه می باشد که سالانه گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران و حتی کشور های خارجی از مناطق دیدن می کنند.

رئیس میراث فرهنگی سرعین با معرفی جاذبه های طبیعی و انسان ساخت افزود: در شهرستان توریستی سرعین جاذبه های طبیعی و انسان ساخت زیادی وجود دارد از جمله منطقه نمونه گردشگری آلوارس، منطقه نمونه گردشگری طبیعت سبز پارس، منطقه نمونه گردشگری بیله درق، روستای هدف گردشگری کنزق، پیست اسکی و تله سیژ آلوارس، پیسشت اسکی اوجور و مجتمع های آبدرمانی و آبگرم های متعدد که در سرعین وجود دارد که بخاطر فواید درمانی و طبیعی از محبوبیتی خاصی در ایران و حتی گردشگران کشورهای خارجی برخوردار است.

حسینی در اخر سخنان خود با اشاره و معرفی صنایع دستی شهرستان گفت: سرعین نیز مانند دیگر منطقه‌های ایران، دارای فرهنگ و آداب‌ و رسوم مخصوص به خودش است و بر اساس این تفاوت فرهنگ و سلیقه و نوع منطقه، صنایع‌دستی گوناگون و زیبایی دارد که نشان‌دهنده هنر و سرزندگی مردمان منطقه سرعین است. مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهر شامل جاجیم، گلیم بافی، ورنی بافی، قالیبافی، جاجیم بافی، و سنگ تراشی است.

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • میراث فرهنگی نشان از هویت و غرور ملی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سیزده به‌اضافه سه