افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

جمعه 30 شهریور 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 169
  • بازدید: 47
  • 1403/03/23 - 18:27:21

هنرمند خوش ذوق سرعینی:

فرش اصیل ایرانی رو به انقراض است

فرش اصیل ایرانی رو به انقراض است

هنرمند خوش ذوق سرعینی گفت: صنعت فرش بافی دیگر مثل زمان های قدم استقابل نمی شود و کم کم این هنر ارزشمند به سوی انقراض طرح‌ و نقش‌های فرش ایرانی پیش می رود.

یحیی حسین زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: شهرت جهانی فرش به دلیل برخورداری از رنگ، طرح های چشم نواز متنوع، کیفیت، مقاومت بالا، نقشه های انحصاری زیبا همواره زبانزد بوده طوری که مورد توجه خانواده های ایرانی و سرتاسر جهان بوده اما این هنر صنعت، از سال های گذشته با مشکلات زیادی  دست به گریبان شده که فعالان این عرصه را دلسرد می‌کند.

وی افزود: مشکلات پیش روی فرشبافان با شمردن تمام نمی شود، از گرانی مصالح اولیه بالا، فروش و بازاریابی گرفته تا نبود امنیت شغلی و صادارت، همه و همه دست به دست هم داده اند تا این هنر صنعت را که زمانی رونق بسیاری داشت از پای درآورند و فعالان این عرصه را مجبور به کوچ به سایر عرصه های اقتصادی بکنند.

هنرمند خوش ذوق سرعینی نبود امنیت شغلی را از دیگر موانع و مشکلات حوزه فرش عنوان کرد و گفت: امنیت شغلی قالبافان یکی از مشکلات اصلی است به دلیل نبود امنیت و حمایت لازمه از طرف مسئولان قالیبافان و فعالان این عرصه به شغل های دیگر از روی می آورند.

حسین زاده با بیان اینکه، برای بیمه قالیبافان و حمایت از آنها، بودجه مشخصی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر هیچگونه حمایتی از طرف دولت و مسئولین برای ما انجام نمی شود و اگر حمایت های لازمه انجام شود به افراد بیشتر می توانيم شغل ایجاد کرد.

وی توضیح داد: که بیش از ۳۷ سال در زمینه قالیبافی و تولید فرش های خاص فعالیت می کند که در این مدت فعالیت خود آثار ارزشمند و جهانی را خلق کرده است و این شغل را از پدرش یاد گرفته، و می گوید به دلیل عدم استقبال از این هنر ارزشمند، فرزندان او هیچ علاقه ای برای ادامه راه پدر ندارند.

هنرمند خوش ذوق سرعینی در خصوص دو فرش دستبافت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و پرچم قطر گفت: که این آثارها می‌تواند به عنوان یک اثر فاخر فرهنگی استان در جهان معرفی شود.

حسین زاده ادامه داد: یک تخته فرش نفیس دستبافت به مناسبت بزرگترین رویداد جهانی فوتبال بافته که به کشور قطر اهدا شد و به همین دلیل بیشترین نگرانی های خود را نشان داد که چرا این آثار ارزشمند شخصی این هنرمند بدون هیچگونه دستمزد و تقدیری به یک کشور اهدا شود.

وی گفت: باید محل مناسبی در شهر سرعین جهت معرفی و ارائه آثار فاخر صنایع دستی و هنرهای تجسمی هنرمندان شهرستان تعبیه شود، تا علاقمندان بتوانند با کمترین واسطه و هزینه آثار مورد علاقه خود را تهیه نمایند.

هنرمند خوش ذوق سرعینی با گلایه ای از مسئولان گفت: در رونمایی های بزرگ و جهانی صنعت فرش از آثار ارزشمند و تولید شده توسط دستان هنرمند های ایرانی استقبال و رونمایی نمی شود، نهایت حمایت با کارت هدیه 500 هزار تومانی و یک کاغذ لوح تقدیر خاتمه می یابد.

وی در پایان سخنان خود از نمایندگان مجلس، دولتی ها و مسئولان دست اندر کار خواست تا مشکلات هنرمندان و فرشبافان را با وضع قوانین جدید و محکم، برای یکبار برطرف کرده و از کوچ فعالان این عرصه به دیگر شغل ها جلوگیری کنند.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • فرش اصیل ایرانی رو به انقراض است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده به‌اضافه ده