افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

شنبه 28 تیر 1404
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 1706
  • بازدید: 1
  • 1404/04/28 - 16:58:51

استاندار اردبیل:

راه‌آهن اردبیل نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ربال است

راه‌آهن اردبیل نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ربال است

استاندار اردبیل اعلام کرد: تکمیل راه‌آهن اردبیل - میانه نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، به نقل از ایرنا  مسعود امامی یگانه روز شنبه در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل – میانه اظهار کرد: این طرح با پیشرفت ۹۳ درصد در مراحل پایانی قرار دارد و با تاکید رئیس جمهور قرار است تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: بخشی از مطالبات پیمانکاران اواخر سال گذشته تامین شده و برای این طرح ۱۳ هزار میلیارد ریال نیز منابع جدید در حال پرداخت است که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن از طریق اوراق اسلامی تامین می‌شود.

استاندار اردبیل گفت: سه هزار میلیارد ریال نیز به صورت نقدی برای راه‌آهن اردبیل - میانه پرداخت می‌شود تا روند اجرایی آن سرعت بگیرد.

امامی یگانه همچنین با اشاره به عملیات اجرایی ایستگاه‌های راه‌آهن اردبیل ادامه داد: ایستگاه‌های راه‌آهن اردبیل – میانه در مراحل پایانی قرار گرفته و با تکمیل ۱۵ کیلومتر عملیات زیرسازی و روسازی بخشی از این مسیر انجام شده و ریل‌گذاری هم در کوتاه‌ترین زمان به پایان می‌رسد.

وی به سختی روند اجرای این طرح در ۲ دهه اشاره کرد و ادامه داد: ۳۰ کیلومتر از مسیر ۱۷۰ کیلومتر راه‌آهن اردبیل – میانه مربوط به پل، تونل و گالری است که مراحل نهایی تجهیز آنها در حال انجام است.

امامی یگانه اضافه کرد: در نشست اخیر با مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران ضمن تاکید بر تامین برخی از نیازمندی‌ها قول مساعد بر تهیه ریل مورد نیاز و سایر تجهیزات گرفته شده است.

وی بر تسریع روند عملیات روسازی تاکید کرد و گفت: عملیات روسازی باید همراه با تکمیل ایستگاه‌ها، ارتباطات رادیویی، استقرار نیروها و تأمین سوخت انجام شود.

امامی یگانه اظهار کرد: به صورت دقیق روند اجرایی طرح در کنار پایش مستمر و پرداخت مطالبات پیمانکاران در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار اردبیل به پیشرفت متوازن همه بخش‌های راه آهن اردبیل – میانه اشاره کرد و گفت: در سفر امروز معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا منابع مورد نیاز به سرعت پرداخت شده و در فصل کاری روند باقی مانده زیرسازی آن به سرانجام برسد.

ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می‌رفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن تسریع شد.

مشخصات این طرح ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

استان مرزی اردبیل می‌تواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر به‌ویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - میانه سرعت گرفته است.

مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارس‌آباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.

نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارس‌آباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر طرح‌های مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • راه‌آهن اردبیل نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ربال است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هشت منهای پنج