افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 219
  • بازدید: 50
  • 1403/03/30 - 23:09:56

برای اولین بار؛

گیاه دارویی آویشن برای اولین‌بار در استان کشت شد

گیاه دارویی آویشن برای اولین‌بار در استان کشت شد

مدیر شرکت‌تعاونی صنعت سبز نادین شهرستان سرعین گفت: گیاه دارویی آویشن به‌صورت کشت نشایی در گلخانه و بیرون از گلخانه برای اولین‌بار در استان اردبیل تولید شد.

 حسین سرتیپ فارغ‌التحصیل مقطع دکترا رشته تولید و فراوری گیاهان دارویی از دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: این کار شغل پدری بود و بیشتر تخصص‌هایش را از پدرش یاد گرفته و بعداً به‌صورت دانشگاهی تدریس کرده است و قبلاً به‌صورت تکی کار می‌کرد و امروز در حال حاضر به‌صورت تیمی فعالیت می‌کند.
 
 
 وی افزود: در سال ۱۳۹۰ اولین مزرعه گیاهان دارویی آویشن را احداث کرده و باتوجه‌به الگوی کشت این گیاه که در استان موجود نبود و به همین دلیل الگوی کشت این گیاه دارویی را از خطه خراسان به‌صورت تجاری یاد گرفته و در همان سال به‌صورت پایلوت کشت کرده و خوشبختانه الگوی کشت مناسبی در سرعین پیاده‌سازی شده است.
 
 مدیر شرکت‌تعاونی گفت: عملکرد کمی و کیفی ما نسبت به میانگین کشوری تا ۲ برابر سطح کشوری بالاتر است و مزرعه خودی این گیاه داروی ۲.۵ هکتار و در منطقه حدود ۶ هکتار است و امسال هم حدود ۵ هکتار در گلخانه فنی حرفه‌ای شهرستان به صوت نشاء تولید و در سطح استان توزیع شده است.
 
 
 سرتیپ با بیان اینکه به دلیل ارزش بالای این گیاه، تقاضا برای کشت آن در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است، گفت: ایجاد فرصت‌های کشت و تولید نشاء آویشن در سرعین می‌تواند به‌عنوان یک گام مؤثر در جهت توسعه صنایع مرتبط و افزایش درآمد کشاورزان در این منطقه محسوب شود.
 
 وی با اشاره به مزایای تولید آویشن به‌صورت کشت نشاء در سرعین ادامه داد: این روش کشت، امکان کنترل بیماری‌ها و آفات را فراهم می‌کند، عملکرد محصول را افزایش می‌دهد و باعث بهبود کیفیت گیاهان می‌شود. رئیس شرکت‌تعاونی اظهار داشت: علاوه بر این، کشت نشاء در سرعین می‌تواند منجر به تولید محصولات باکیفیت و استاندارد بالا و همچنین افزایش بهره‌وری منابع آبی و خاکی شود.
 
 سرتیپ با بیان اینکه این اقدام نه‌تنها به توسعه صنعت گیاهان دارویی در این منطقه کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی نیز ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم که این تلاش‌ها به‌منظور توسعه کشاورزی و تولید محصولات دارویی در شهرستان سرعین با موفقیت همراه باشد.
 
  
 وی مطرح کرد: امسال بالای ۱ میلیون عدد نشاء آویشن باغی، بالای ۱۰ هزار نشاع کرم بروکلی و بالای ۲ هزار عدد گلدان نشاع توت‌فرنگی رقم البیوم تولید و در سطح شهرستان استان باتوجه‌به مناسب بود آب‌وهوای اقلیمی توزیع شده است.
 
 رئیس شرکت‌تعاونی با اعلام خبر خوش برای افرادی که دنبال اشتغال‌زایی هستند گفت: از کاشت تا برداشت این محصول دارویی ارزشمند در کنار علاقه‌مندان به فعالیت در این زمینه هستیم با مشاوره و آموزش درست زمینه شغلی مناسبی ایجاد می‌شود و بعد از برداشت هم از فروش این محصول حمایت می‌شود.

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • گیاه دارویی آویشن برای اولین‌بار در استان کشت شد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وسه به‌اضافه هشت