افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 344
  • بازدید: 39
  • 1403/04/28 - 12:21:24

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرعین:

سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی ممنوع است

سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی ممنوع است

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست سرعین گفت: سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی ممنوع است و خاطیان طی شکایت نمایندگی حفاظت محیط‌زیست سرعین به دادگاه معرفی می‌شوند.

المیرا فرخی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»،  گفت: با سوزاندن بقایای کشاورزی (کاه و کلش) علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی، احتمال سرایت آتش باتوجه‌به گرم بودن هوا به سایر مزارع، مناطق جنگلی و باغات وجود دارد.

 وی اظهار کرد: ازبین‌رفتن مواد تغذیه‌ای که طی دوره رشد در گیاه به‌جامانده، نابودی مواد آلی و میکروارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، ازبین‌رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط‌زیست از جمله مضرات آتش‌زدن بقایای گیاهی است.


 رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست سرعین با اشاره به اینکه آتش‌زدن کاه و کلش ممنوع است، گفت: برابر ماده ۳۰ آیین‌نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش‌زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیداً ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا دو سال) یا جزای نقدی (۲۰ الی ۸۰ میلیون ریال) محکوم خواهند شد.


 فرخی به کشاورزان توصیه کرد با سازوکارهای درست از بقایای گیاهی به‌عنوان بهترین کود استفاده کرده و یا با جمع‌آوری و بسته‌بندی آن به مصرف خوراک دام برسانند.


 وی افزود یک باور نادرست در بین کشاورزان از سال‌های سال باقی‌مانده و آن این است که بعد از برداشت محصول اقدام به آتش‌زدن کاه و کلش در داخل مزرعه به‌منظور پاک‌سازی زمین برای کشت مجدد می‌کنند و با وجود هشدارهای قانونی به دلیل پیگیری‌نکردن مسئله جرم‌انگاری این مسئله شاهد تداوم این کار در فصول کشاورزی هستیم که آموزش و فرهنگ‌سازی دراین‌خصوص لازم و مبرهن خواهد بود و یگان حفاظت این نمایندگی نیز این مورد را رصد و پیگیری خواهد کرد.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی ممنوع است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ونه منهای هفت