افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

یک‌شنبه 18 شهریور 1403

استاد دانشگاه سرعینی:

شیخ صفی افتخار اردبیل است

استاد دانشگاه سرعینی گفت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی افتخار استان اردبیل به‌حساب می‌آید او یکی از بزرگ‌ترین عارفان نامی ایرانی است.

شیخ صفی افتخار اردبیل است
 باقر باقرزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»،  گفت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از بزرگان عرفان نامی ایران است و بنیان‌گذار سلسله صفویه است. او در شهر اردبیل متولد شد و به‌واسطه تعالیم عرفانی و معنوی‌اش، تأثیر زیادی بر تاریخ ایران و منطقه داشت.
 
 وی توضیح داد: باتوجه‌به مطالعه‌های انجام شده از زندگی‌نامه این بزرگ‌مرد اردبیلی او فرزند مردی زارع بود و در روستای کلخوران، واقع در شمال غربی اردبیل، زاده شد. به‌جز مدتی که به فارس و گیلان سفر کرد، تا پایان عمر در همان روستا ساکن بود.
 
 این استاد دانشگاه افزود: شیخ صفی در کودکی توجه خاصی به امور مذهبی نشان می‌داد. در جوانی قرآن را حفظ کرد و ضمن تحصیل علوم مقدماتی به زهد و ریاضت پرداخت و به مشاهده ظهورات غیبیه و عوالم غیرمرئیه توفیق یافت.
 
 باقرزاده مطرح کرد: شیخ صفی از عارفان نامی عهد الجایتو و پسرش، ابوسعید بهادرخان ایلخانی، بود که با مریدان خود در آن ایام در کلخوران، در اطراف مقبره پدر خود، می‌زیست. شیخ صفی، به سبب مقام بلند عرفانی خود، همواره از توجه ایلخانان مغول برخوردار بود.
 
 وی اظهار داشت: آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در کانون اصلی شهر تاریخی اردبیل در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور و در مردادماه سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.
 
 
 این استاد دانشگاه گفت: استان اردبیل جایگاه مهد تشیع به‌خاطر مذهبی و مقدس بودن شخصیت شیخ صفی‌الدین کاملاً محرز و مشخص شده است، به‌طوری‌که این مکان محل شهدای چالدران و شهید گاه بوده و از طرفی به‌عنوان مکان مقدس امامزاده محسوب می‌شود که توانسته در بحث گسترش عالم تشیع بسیار نقش‌آفرین باشد.
 
 باقرزاده در پایان سخنان خود افزود: در حقیقت شیخ صفی‌الدین اردبیلی پدر معنوی حکومت صفویه و ایران مدرن به‌عنوان مرکز تشیع در جهان است؛ طریقت صفویه از جهت تمدن‌سازی چندین کار مهم انجام داد: اولاً ایران را برای همیشه از یوغ نظریه خلافت آزاد کرد و راه خود را از نظریه خلاف اهل‌تسنن که در حکومت‌های اموی، عباسی و عثمانی مطرح شده بود، جدا کرد و ثانیاً ایران مستقل را تأسیس کرد که این اقدامات نشان از جایگاه و قداست اردبیل در تاریخ تشیع را نشان می‌دهد.
 

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • شیخ صفی افتخار اردبیل است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هیجده به‌اضافه دو