افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 372
  • بازدید: 58
  • 1403/05/05 - 17:32:20

یادداشت؛

شیر مادر بهترین شیر برای نوزاد است

شیر مادر بهترین شیر برای نوزاد است

شیر مادر، تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است و شیری مناسب برای نوزاد می‌باشد. شیر مادر، همیشه در دمای مناسب قابل دسترس است و نیاز به زمانی برای تهیه کردن ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، دکتر ندا سپاسی دکترای روانشناسی و پژوهشگر در یادداشتی به فواید جسمی و روانی تغذیه با شیر مادربرای مادر و نوزاد نوشت: شیر انسان به طور منحصر به فردی با نیازهای شیرخوار سازش یافته است و تغذیه با شیر مادر، فواید جسمی و روحی دارد. مادرانی که فرزند خود را با شیر خود تغذیه می‌کنند، خیلی زودتر از سایر مادران، احساس مثبت به فرزندشان پیدا می‌کنند.اولین تغذیه باید برای مادر یک تجربه‌ی بسیار لذت‌بخش باشد و هرچه این تماس زودتر شروع شود (یک ساعت اول پس از زایمان)، احتمال موفقیت در شیردهی افزایش می‌یابد.

فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزاد

شیر مادر، تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است و شیری مناسب برای نوزاد می‌باشد. شیر مادر، همیشه در دمای مناسب قابل دسترس است و نیاز به زمانی برای تهیه کردن ندارد. این شیر، تازه و عاری از هرگونه آلودگی باکتریال است. بنابراین خطر ابتلا به مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد و بیماری در شیرخوارانی که شیر مادر دریافت می‌کنند، کمتر است. تغذیه با شیر مادر با مشکلات تغذیه‌ای آلرژیک و گوارشی کمتری همراه است. این مشکلات شامل اسهال، خونریزی گوارشی، کولیک، اگزما و... می‌باشد و این شیرخواران در سنین بالاتر نسبت به بیماری‌های آلرژیک و مزمن، مقاومت بیشتری دارند.شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های ضد ویروس و آنتی‌باکتریال است و هم‌چنین شامل مواردی است که مانع رشد بسیاری از ویروس‌های شایع می‌شوند.شیر مادر که رژیم غذایی مناسبی برای نوزاد محسوب می‌شود، تمام نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار به جز فلوراید و ویتامین D را تامین می‌کند. میزان آهن شیر مادر پایین است اما شیرخواران، ذخایر آهن تا سن 4 تا 6 ماهگی دارند و پس از آن، تحت نظر پزشک متخصص، باید از تغذیه‌ی کمکی حاوی آهن و یا آهن خوراکی استفاده کنند.مطلقا نباید انتظار داشت که شیر خشک و یا شیر گاو، جایگزین شیر مادر شوند. اگر مادری بتواند فرزندش را از شیر خودش تغذیه نماید، در واقع زیر بنای زندگی سالم وی را در کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کرده است.

تحقیقات نشان داده که اگر بتوان تغذیه با شیر مادر را ترویج داد، می‌توان از مرگ و ابتلای مادر به بیماری هایی مانند سرطان پستان و تخمدان پیشگیری کرد و برای نوزاد هم، در کوتاه مدت، می‌توان خطر بروز عفونت ها، مننژیت، گوش درد، بستری‌ها و ویزیت‌های مکرر پیشگیری کرد و در طولانی مدت هم، عوارض قلبی و عروقی، چاقی، افزایش چربی خون و دیابت را به طور چشمگیری کاهش داد.نزدیک شدن فیزیکی نوزاد به مادر باعث می‌شود صدای قلب مادر و حضور عاطفی مادر را حس کند و حس آشنایی را که نوزاد در زمان جنینی در رحم مادر داشته، دوباره برایش زنده شود که باعث آرامش روحی و روانی نوزاد خواهد شد. این حس هم چنین، امنیت لازم را برای رشد و بالیدن نوزاد فراهم می‌کند.کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، دارای روحیه‌ی شاد و ملایم‌تری نسبت به کودکانی هستند که از شیر مصنوعی استفاده می‌کنند.کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در آینده با فشارهای روانی به نحو بهتری کنار می‌آیند. هم چنین کودکانی که در دوران نوزادی و کودکی از شیر مادر استفاده کرده اند، در مقایسه با کودکانی که از شیر خشک تغذیه شده اند، در بزرگسالی کمتر دچار حالات شدید اضطرابی و عصبانیت می‌شوند.کودکانی که در سنین پایین دچار فوت یکی از والدین و یا در شرایط طلاق بوده‌اند، چنان چه از شیر مادر تغذیه نشده بودند، دو برابر دچار اضطراب می‌شوند.


فواید شیر مادر برای خود مادر

شیرمادر برای خود مادر هم دارای منافع بسیار زیادی است. از قبیل:

باعث بازگشت رحم به حالت اول می‌شود

اکسی توسین هورمونیست که در هنگام زایمان در بدن مادر ترشح می‌شود تا روند زایمان را آسان‌تر و از خونریزی جلوگیری کند. در طول بارداری سایز رحم از یک هلو به اندازه کل فضای شکم تغییر می‌کند. شیردهی با افزایش هورمون اکسی توسین موجب انقباض رحم و بازگشت آن به حالت اول می‌شود.

باعث کاهش وزن مادر می‌شود

در سه ماه اول پس از زایمان به دلیل افزایش اشتها و تمایل بدن به ذخیره چربی‌ها، کاهش وزن چندانی در مادران شیرده مشاهده نمی‌شود. اما بین ۳ تا ۶ ماه پس از زایمان، مادران شیرده بیش از دیگر مادران دچار کاهش وزن می‌شوند. بدن مادر برای تولید شیر ۵۰۰ کالری می‌سوزاند، شیردهی به کاهش وزن مادر کمک می‌کند.

کاهش خطر سرطان سینه و رحم

شیردهی به مدت ۱۲ ماه خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و رحم را تا ۲۸ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر آن زنانی که به مدت ۱ تا ۲ سال به نوزادان خود شیر داده‌اند، ۱۰ تا ۵۰ درصد کمتر به فشار خون بالا، آرتریت (یک اختلال التهاب مزمن که با درد، تورم مفاصل و خستگی همراه است)، سلیاک، چربی خون، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ دچار می‌شوند.

کاهش احتمال بارداری مجدد

استمرار در شیردهی، تخمک گذاری و قاعدگی را برای مدتی متوقف کرده و این توقف در چرخه‌ی قاعدگی موجب فاصله انداختن بین بارداری‌ها می‌شود. هر چند که می‌توان از این روش، پیشگیری از بارداری برای مدتی کوتاهی استفاده کرد.


 جلوگیری از افسردگی مادر

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگیست که کمی پس از تولد نوزاد رخ داده  و ۱۵ درصد از مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترشح هورمون اکسی توسین در مادران شیرده از افسردگی مزمن آنها جلوگیری می‌کند. چنین مادری کمتر احساس خستگی و اضطراب دارد و ارتباط قوی‌تری با فرزند خود برقرار می‌کند.

کاهش دیابت

حتی اگر مادر دیابت هم داشته باشد همچنان می تواند به کودکش شیر بدهد زیرا شیردهی نیاز به انسولین را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد و اینکه شیر مادر حاوی قند است. هر بار که مادر به کودک خود شیر می دهد، سطح گلوکز خونش افت می کند. به همین دلیل باید مقدار زیادی غذا که حاوی نشاسته است بخورد.


در نتیجه شیر مادر ارزشمند ترین شیر برای نوزادان است و کمتر کسی است که این حقیقت را انکار کندآنچه شیر مادر را به عنوان مناسب ترین شیر برای تغذیه نوزاد مطرح می کند، تنها جنبه عاطفی و رضایت مادر و طفل و تماس نوزاد با مادر نیست، بلکه ترکیبات شیمیایی آن است که در مقام مقایسه، هیچ نوع شیری قدرت مقابله با شیرمادر را دارا نیست و همچنین تفاوت در ترکیب شیمیایی شیرمادر با دیگر شیرها است.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • شیر مادر بهترین شیر برای نوزاد است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفده منهای پنج