افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

یک‌شنبه 18 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 373
  • بازدید: 25
  • 1403/05/06 - 06:16:28

روان‌شناس و پژوهشگر اردبیلی:

شیر مادر تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است

روان‌شناس و پژوهشگر اردبیلی گفت: شیر مادر تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است و مناسب ترین شیر برای نوزاد است.

شیر مادر تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است

 دکتر ندا سپاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، اظهار داشت: شیر مادر تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است و شیری مناسب برای نوزاد به‌حساب می‌آید، شیر مادر، همیشه در دمای مناسب قابل‌دسترس است و نیاز به زمانی برای تهیه‌کردن ندارد. این شیر، تازه و عاری از هرگونه آلودگی باکتریال است به همین دلیل خطر ابتلا به مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد

 

 وی افزود. تغذیه با شیر مادر با مشکلات تغذیه‌ای آلرژیک و گوارشی کمتری همراه است. این مشکلات شامل اسهال، خونریزی گوارشی، کولیک، اگزما و غیره است و این شیرخواران در سنین بالاتر نسبت به بیماری‌های آلرژیک و مزمن، مقاومت بیشتری دارند.

 

 این روان‌شناس و پژوهشگر در ادامه توضیح داد و گفت: شیر مادر رژیم غذایی مناسبی برای نوزاد محسوب می‌شود و تمام نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار به جز فلوراید و ویتامین D را تأمین می‌کند.

 

 سپاسی اظهار داشت: تحقیقات نشان داده که اگر بتوان تغذیه با شیر مادر را ترویج داد، می‌توان از مرگ و ابتلای مادر به بیماری‌هایی مانند سرطان پستان و تخمدان پیشگیری کرد و برای نوزاد هم در کوتاه‌مدت، می‌توان خطر بروز عفونت‌ها، مننژیت، گوش‌درد، بستری‌ها و ویزیت‌های مکرر پیشگیری کرد و در طولانی‌مدت هم عوارض قلبی و عروقی، چاقی، افزایش چربی خون و دیابت را به طور چشمگیری کاهش داد.

 

 وی یادآور شد: نزدیک‌شدن فیزیکی نوزاد به مادر باعث می‌شود صدای قلب مادر و حضور عاطفی مادر را حس کند و حس آشنایی را که نوزاد در زمان جنینی در رحم مادر داشته، دوباره برایش زنده شود که باعث آرامش روحی و روانی نوزاد خواهد شد. این حس هم چنین، امنیت لازم را برای رشد و بالیدن نوزاد فراهم می‌کند.

  

 این روان‌شناس و پژوهشگر در پایان سخنان خود با اشاره به فواید شیر مادر مطرح کرد: فواید شیر مادر باعث بازگشت رحم به حالت اول می‌شود و اکسی‌توسین هورمونی که در هنگام زایمان در بدن مادر ترشح می‌شود تا روند زایمان را آسان‌تر و از خونریزی جلوگیری کند. در طول بارداری سایز رحم از یک هلو به‌اندازه کل فضای شکم تغییر می‌کند. شیردهی با افزایش هورمون اکسی‌توسین موجب انقباض رحم و بازگشت آن به حالت اول می‌شود.



انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • شیر مادر تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
پانزده منهای شش