افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

روستای اتشگاه شهرستان سرعین

روستای اتشگاه شهرستان سرعین

روستای آتشگاه که به روستای آغ امام نیز معروف است از توابع دهستان سرسبز سبلان است در ۷ کیلومتری شمال شهرستان سرعین و در ۲۱ کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، روستای آتشگاه که به روستای آغ امام نیز معروف است از توابع دهستان سرسبز سبلان است در ۷ کیلومتری شمال شهرستان سرعین و در ۲۱ کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده است. این روستا یکی از روستاهای مذهبی و تاریخی منطقه به شمار می‌رود نام معروف آن آتشکده آذر فریق بر فراز تپه باستانی است که امروزه خرابه‌هایی از آن به چشم می‌خورد.

روستای آتشگاه از مناطق تاریخی استان اردبیل است. این روستا یکی از مراکز مهم و مقدس آیین زرتشتی بوده و با مرور زمان و رواج دین اسلام مردم با شناخت دین اسلام را پذیرفته‌اند به جز تپه باستانی که امروز قسمت‌هایی از آن به چشم می‌خورد و مسجدی هم بر روی آن ساخته شده است؛ نشان از قدمت دیرینه این روستا دارد البته زلزله‌ای که در سال ۱۳۷۵ باعث تخریب این روستا شد موجب بر این شده است که بافتی جدید به خود بگیرد.

روستای آتشگاه علاوه بر پیشینه تاریخی روستای مذهبی هم به شمار می‌رود. وجود آستان مقدس و مبارک آقا حضرت امامزاده عبدا... (ع) رنگ و چهره نورانی به این روستا داده است.

امامزاده عبدالله از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به شمار می‌رود؛ وجود این امامزاده باعث شده زائران زیادی از اقصی‌نقاط کشور به خود ببیند و هر ساله به‌خصوص در اعیاد و مراسم مذهبی و عزاداری ابا عبدا... الحسین (ع) مراسم ویژه‌ای در صحن حرم برگزار می‌شود.

در قدیم آرامگاه امامزاده از صحن اصلی تشکیل شده بود و در زیر طاق گنبدی‌شکل آرامگاه با ضریح مشبک فلزی سه قبر وجود داشت که قبر امامزاده در وسط آن قرار داشت و دو قبر هم در کنار قبر امامزاده بود و احتمال می‌رود کودکی یا نوجوانی از فرزندان امامزاده باشد؛ زیرا دو قبر دیگر از ابعاد کوچک تشکیل شده بود.

در ضلع شرقی دیوار آرامگاه کتیبه‌هایی مربوط به دوران اسلامی با نقوش علی علی و با علامت شمشیر و علامت دیگر مانند ستاره دنباله‌دار در ارتفاع ۱۲۰۰ سانتی تعبیه شده و یک زیارت‌نامه سنگی بر روی دیوار نصب گردیده بود.

در مورد بنای آرامگاه اظهارات زیادی وجود دارد، مثلاً این امامزاده دارای آرامگاهی باعظمت بوده با دیوارهایی از سنگ سیاه مکعب‌شکل و دارای گنبدی بسیار زیبا که بر اثر عوامل مختلف بنای اولیه آن از بین رفته و بنای فعلی توسط اهالی روستا بنا شده است وجود شجره‌نامه مستند و ممهور به مهر بزرگان و عالمان وقت قویاً تعلق آرامگاه به امامزاده عبدا... (ع) را ثابت می‌کند.

با پیگیری انجام شده توسط اهالی و کمک به بازسازی این امامزاده و با پیگیری مسئولین و عنایت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) این امامزاده با آرامگاهی باعظمت و ضریح و نمایی جدید در اختیار زایران عزیز قرار گرفته است. از دیگر قابلیت‌های این روستا می‌توان به چشمه آب‌معدنی خالص و طبیعی روستا اشاره کرد؛

این آب‌درمانی معدنی از معدود آب‌های معدنی است که نظیر آن را کمتر می‌شود یافت. آب این چشمه جوشان به سبب داشتن املاح معدنی و گازدار بودن آن اثر درمانی مؤثری دارد که برای مداوای بیماری‌های کبدی، گوارشی سنگ کلیه و بیماری‌های پوستی و کمردرد مورداستفاده قرار می‌گیرد. عجیب‌ترین نکته این است که آب این چشمه در هوای سرد و زمستانی گرم و موقعی که هوا گرم و تابستانی است خنک می‌شود.

امامزاده عبدا... از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به شمار می‌رود؛ وجود این امامزاده باعث شده زائران زیادی از اقصی‌نقاط کشور به خود ببیند و هر ساله به‌خصوص در اعیاد و مراسم مذهبی و عزاداری ابا عبدا... الحسین (ع) مراسم ویژه‌ای در صحن حرم برگزار می‌شود.

در قدیم آرامگاه امامزاده از صحن اصلی تشکیل شده بود و در زیر طاق گنبدی‌شکل آرامگاه با ضریح مشبک فلزی سه قبر وجود داشت که قبر امامزاده در وسط آن قرار داشت و دو قبر هم در کنار قبر امامزاده بود و احتمال می‌رود کودکی یا نوجوانی از فرزندان امامزاده باشد؛ زیرا دو قبر دیگر از ابعاد کوچک تشکیل شده بود.

در ضلع شرقی دیوار آرامگاه کتیبه‌هایی مربوط به دوران اسلامی با نقوش علی علی و با علامت شمشیر و علامت دیگر مانند ستاره دنباله‌دار در ارتفاع ۱۲۰۰ سانتی تعبیه شده و یک زیارت‌نامه سنگی بر روی دیوار نصب گردیده بود. در مورد بنای آرامگاه اظهارات زیادی وجود دارد، مثلاً این امامزاده دارای آرامگاهی باعظمت بوده با دیوارهایی از سنگ سیاه مکعب‌شکل و دارای گنبدی بسیار زیبا که بر اثر عوامل مختلف بنای اولیه آن از بین رفته و بنای فعلی توسط اهالی روستا بنا شده است وجود شجره‌نامه مستند و ممهور به مهر بزرگان و عالمان وقت قویاً تعلق آرامگاه به امامزاده عبدا... (ع) را ثابت می‌کند.

با پیگیری انجام شده توسط اهالی و کمک به بازسازی این امامزاده و با پیگیری مسئولین و عنایت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) این امامزاده با آرامگاهی باعظمت و ضریح و نمایی جدید در اختیار زایران عزیز قرار گرفته است.


از دیگر قابلیت‌های این روستا می‌توان به چشمه آب‌معدنی خالص و طبیعی روستا اشاره کرد؛ این آب‌درمانی معدنی از معدود آب‌های معدنی است که نظیر آن را کمتر می‌شود یافت. آب این چشمه جوشان به سبب داشتن املاح معدنی و گازدار بودن آن اثر درمانی مؤثری دارد که برای مداوای بیماری‌های کبدی، گوارشی سنگ کلیه و بیماری‌های پوستی و کمردرد مورداستفاده قرار می‌گیرد. عجیب‌ترین نکته این است که آب این چشمه در هوای سرد و زمستانی گرم و موقعی که هوا گرم و تابستانی است خنک می‌شود.

منبع: کتاب شقایق‌های سرخ سبلان

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • روستای اتشگاه شهرستان سرعین

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وشش به‌اضافه نه