افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

دوشنبه 26 شهریور 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 531
  • بازدید: 22
  • 1403/06/10 - 11:27:38

امام‌جمعه شهرستان سرعین:

سرمایه به منزله رگ اقتصادی نظام است

سرمایه به منزله رگ اقتصادی نظام است

امام‌جمعه شهرستان سرعین گفت: سرمایه به منزله رگ حیات یک نظام اقتصادی بوده و یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده رشد و توسعه اقتصادی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شیرعلیپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: قانون عملیات بانکی بدون ربا که در روز ۸ شهریور سال ۱۳۶۲ تصویب شد و در ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ به تایید شورای نگهبان رسید و چنین روزی، روز بانکداری اسلامی نامگذاری شد.

وی اظهار داشت: سرمایه به منزله رگ حیات یک نظام اقتصادی، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده رشد و توسعه اقتصادی است. میزان رشد اقتصادی در گرو بهره‌وری اقتصاد است و این به چگونگی فرآیند سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

امام‌جمعه شهرستان سرعین گفت: بنابراین سرمایه‌گذاری نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی دارد و بانک‌ها نقش بسزایی را در تامین سرمایه‌های اقتصادی دارند. از آنجا که بانک‌ها در اقتصاد وظیفه تجهیز و تخصیص منابع مالی بر عهده بانکها قرار دارد، نقش آنها برای توسعه اقتصادی در هر جامعه‌ای انکارناپذیر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیرعلیپور تصریح کرد:  اما حقیقت آن است که بانک‌ها برای نظام اقتصادی میتوانند نقش تیغ دودَم را ایفا کنند، یعنی هم میتوانند یک نظام اقتصادی را شکوفا کنند و هم میتوانند آن نظام را به انحطاط سوق دهد؛ به همین جهت موضوع بانک از مسائلی است که همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی افزود: تحریمِ ربا، اصل کلی همه شریعت‌های الهی از جمله دین مبین اسلام است. از این رو استقرار نظام بانکداری اسلامی برای برقراری عدالت اجتماعی جزء ضروریترین اهداف نظام اسلامی میباشد. 


امام جمعه شهرستان سرعین در پایان سخنان خود اظهار داشت: اساس نظام بانكداری جهان امروز، بر ربا و بهره استوار است و در كشورهای سرمایه داری این نظام، كه در حقیقت شكل تكامل یافته و پرسودترِ نزول خواری است که با احكام الهی در تضاد كامل قرار دارد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیرعلیپور در پایان سخنان خود تصریح کرد: در نظام بانکداری بدون ربا که مورد توجه اسلام است بطور کلی تنزیل اسناد تجاری تحت عنوان خرید دین مجاز شناخته شده است. این اسناد اگر حاکی از طلب واقعی دارنده سند باشد، میتواند نزد بانک‌های تجاری دولتی یا خصوصی، تنزیل گردد و اگر حاکی از طلب واقعی نباشد، فقط به چند طریق تنزیل آن‌ها شرعا صحیح است.

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • سرمایه به منزله رگ اقتصادی نظام است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وپنج منهای یک