افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 653
  • بازدید: 16
  • 1403/07/19 - 06:22:06

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرعین:

۲۴۰ هزار رأس دام در سرعین واکسینه شد

۲۴۰ هزار رأس دام در سرعین واکسینه شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرعین گفت: در ۶ماهه اول سال جاری ۲۴۰ هزار رأس دام علیه انواع بیماریهای دامی در حوزه دامپزشکی در شهرستان سرعین واکسیناسیون شده است.

 ایرج احدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: در حوزه دامپزشکی حدود ۲۴۰ هزار رأس دام علیه انواع بیماری های دامی در ۶ماهه اول سال جاری در شهرستان سرعین واکسینه شد و به جرات میتوان گفت سهم بزرگ امنیت غذایی و سلامت عمومی جامعه مرهون تلاش‌های خدمتگزاران عرصه دامپزشکی است.
 
 وی افزود : اکیپ‌های دامپزشکی بدون ادعا درحال‌خدمت رسانی در شرایط سخت و عموماً در روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور با حداقل امکانات هستند.
 
 رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرعین گفت: از مهم‌ترین خدمات اداره دامپزشکی شهرستان میتوانیم به بازرسی از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی، بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی، واکسیناسیون رایگان علیه بیماری های دامی نظیر تب برفکی و بیماریهای مشترک انسان و دام نظیر تب مالت، بررسی و مراقبت از بیماریهای طیور و نظارت بر فعالیت و جوجه‌ریزی مرغداریهای مادر و گوشتی و پایش مستمر بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان و بررسی و مراقبت از بیماریهای زنبورعسل و آبزیان و سم‌پاشی جایگاه دام و آموزش دامداران و اجرای طرح گروه‌های جهادی با همکاری ناحیه بسیج شهرستان را نام برد.
 
 احدیان اظهار داشت: دامداری نقش بسیار مهمی در جوامع مختلف، به‌ویژه در مناطق روستایی و عشایری ایفا می کند. این نقش‌ها از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در رشد و توسعه منطقه بسیار مهم است.
 
 وی افزود: دامداری به‌عنوان یکی از اصلی ترین منابع درآمدی در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری به شمار می آید که تولید گوشت، لبنیات، پشم و دیگر فرآورده‌های دامی، نیازهای غذایی و صنعتی جامعه را تأمین کرده و به ایجاد اشتغال در بخش‌های مرتبط کمک می کند و در این راستا بهداشت و سلامتی در دام بسیار قابل‌توجه است.
 
 
 رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرعین با اشاره به نقش اجتماعی دامداری گفت: دامداری در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع، بخشی از هویت و سبک زندگی مردم است. همچنین در برخی جوامع عشایری، دام‌ها نه‌تنها یک منبع اقتصادی بلکه بخشی از سرمایه اجتماعی و اعتبار افراد محسوب می شود.
 
 احدیان افزود: دامداری نقش مهمی در مدیریت منابع طبیعی مانند مراتع و زمین‌های کشاورزی دارد. البته دامداری سنتی با حفظ چرخه‌های طبیعی می تواند به حفظ تنوع زیستی کمک کند. درعین‌حال، اگر مدیریت نادرست باشد، ممکن است به تخریب منابع طبیعی و تغییرات زیست‌محیطی منجر شود.
 
 وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: دامداری، به‌ویژه در کشورهایی مانند ایران، همچنان یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد روستایی است و نقش آن در تأمین امنیت غذایی، پایداری اقتصادی و حفظ فرهنگ محلی اهمیت زیادی دارد.

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • ۲۴۰ هزار رأس دام در سرعین واکسینه شد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفت به‌اضافه سه