افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 664
  • بازدید: 10
  • 1403/07/23 - 07:11:02

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اعلام کرد:

احیا و مرمت سرای پنبه‌فروشان بازار تاریخی اردبیل

احیا و مرمت سرای پنبه‌فروشان بازار تاریخی اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اعلام کرد: مرمت و احیای بازار تاریخی اردبیل در سرای پنبه فروشان با ۹۰ درصد و در سرای زنجیرلو با نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، به نقل از از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب روز یکشنبه در بازدید از بازار تاریخی اردبیل گفت: روند احیا و مرمت بازار تاریخی با همکاری کسبه و بازاریان و دستگاه‌های مرتبط ادامه دارد و پیشرفت خوبی در این پروژه حاصل شده است.

وی افزود: طی بازدید امروز، مسائل پیش روی پروژه با برخی اهالی بازار در سرای پنبه فروشان و سرای زنجیرلو مورد بررسی قرار گرفت و موانع روند بازسازی برطرف شد.

محمدی ادیب ادامه داد: بازار تاریخی اردبیل به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهم شهر اردبیل، مورد توجه گردشگران و مردم است و با عملیات مرمت و ساماندهی برای حفظ و احیای آن تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایرنا مرمت بازار تاریخی اردبیل از ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ شروع شده است و مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن به عصر صفوی بازمی‌گردد.

حال و هوای عرفانی بازار تاریخی اردبیل که نشان از سنت مردم این استان دارد، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل تاکنون این بازار جایگاه تاریخی و اقتصادی خود را به خوبی نگه داشته و سالانه جمعیت قابل توجهی از اردبیلی‌ها را در کنار مسافران داخلی و گردشگران خارجی میزبانی می‌کند.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از نقاط گوناگون استان اردبیل تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • احیا و مرمت سرای پنبه‌فروشان بازار تاریخی اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
شانزده منهای ده