افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 673
  • بازدید: 12
  • 1403/07/29 - 07:59:31

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرعین:

چاقی یک اختلال پیچیده و چندعاملی است

چاقی یک اختلال پیچیده و چندعاملی است

واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرعین گفت: چاقی یک اختلال پیچیده و چندعاملی است که به معنای افزایش بیش از حد وزن و تجمع چربی در بدن است.

 زهرا ظهیرنژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: رژیم‌های سریع به‌سرعت وزن را کاهش می‌دهند و فرد در چند روز اول باتوجه‌به سایز کم شده و عقربهٔ ترازو بسیار خوشحال است؛ اما بعد از چند روز بدن به‌شدت دچار ضعف می‌شود. در نتیجه فرد میل به غذاخوردن دارد و احساس گرسنگی می‌کند. در نتیجه رژیم را نیمه رها می‌کنند و نه‌تنها وزنی کم نمی‌کنند؛ بلکه به وزنی بیشتر از قبل می‌رسند. رژیم‌های سریع سلامت بدن را تحت خطر قرار می‌دهند.

 

 وی افزود: قرار نیست برای لاغری معجزه‌ای اتفاق بیفتد با قرص‌های لاغری و نه رژیم‌های خطرناک. شما فقط با برنامه غذایی صحیح و مناسب با فرم بدن خود به وزن مناسب خواهید رسید. چاقی و لاغری دو وضعیت فیزیکی مرتبط با وزن بدن هستند که هر کدام تأثیرات خاصی بر سلامت جسم و روان دارند.

 

 مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان سرعین گفت: چاقی به حالتی گفته می‌شود که میزان چربی بدن بیش از حد نرمال است. افراد چاق معمولاً شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ دارند. چاقی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که از جمله تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی: عدم فعالیت بدنی کافی، عوامل ژنتیکی و استرس و مشکلات روانی به وجود آید.

 

 ظهیرنژاد با اشاره به پیامدهای چاقی مطرح کرد: افزایش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، مشکلات مفصلی و حرکتی و کاهش اعتمادبه‌نفس و افسردگی از مهم‌ترین پیامدهای چاقی است.

 

 وی افزود: لاغری به کاهش وزن بدن در حدی گفته می‌شود که فرد دارای شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵ باشد. برخی از عوامل مؤثر بر لاغری را می‌توان اشاره کرد که از جمله متابولیسم بالا، بیماری‌ها، عوامل روانی، اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) و رژیم غذایی ناکافی که این موارد در نقش لاغری بسیار مهم است.

 

 مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان سرعین در خصوص پیامدهای لاغری گفت: ضعف سیستم ایمنی، کاهش انرژی و خستگی مفرط، افزایش خطر پوکی‌استخوان، مشکلات قاعدگی در زنان و سایر موارد می‌توان اشاره کرد.

 

 ظهیرنژاد در پایان سخنان خود با توضیح داد: کاهش وزن با رعایت رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم توصیه می‌شود. برای لاغری، افزایش مصرف کالری از طریق غذاهای سالم و تمرینات قدرتی می‌تواند مؤثر باشد. در هر دو حالت، مشاوره با متخصص تغذیه یا پزشک ممکن است ضروری باشد.



انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • چاقی یک اختلال پیچیده و چندعاملی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وپنج منهای دو