افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

فرماندار شهرستان سرعین:

معماری اسلامی نماد فرهنگی شهر حساب می شود

معماری اسلامی نماد فرهنگی شهر حساب می شود

یکی از ویژگی‌ها و جلوه‌های مشهود و ملموس هویت تاریخی هر مکان و شهری در بافت‌های سنتی و و معماری های به کار رفته در آن مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، یکی از ویژگی‌ها و جلوه‌های مشهود و ملموس هویت تاریخی هر مکان و شهری در بافت‌های سنتی و کهن آن مشخص می‌شود به طور طبیعی با گذشت زمان چنین بافت‌هایی که حکم شناسنامه‌ی شهر را دارند، دچار فرسایش فیزیکی می‌شوند.

این در حالی است که با رشد شهرنشینی، بافت‌های جدید شهر با شاخص‌های مدرن شکل یافته و روز به روز بر حجم و اهمیت آن افزوده می‌شود. به خصوص امروزه با تغییر شیوه‌ی زیستن افراد، حضور عناصر زندگی مدرن و سبک زندگی شهرنشینی، این مساله اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد.

هر چند که اکنون بافت قدیم شــهر در ایران، با مفاهیمی چون فرسودگی، ناکارآمدی و بالاتکلیفی همراه است، اما بهترین ارزش های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و معماری هر شهر در آن نهفته است. به نظر می‌رسد بیشترین مشــکلات مرتبط با بافت قدیم شهر در ایران ناشــی از عدم شناخت دقیق ماهیت آن و عدم تالش برای تطبیق آن ماهیت با شرایط معاصر می‌باشد.

طبق تحقیق و بررسی های انجام شده خبرنگار افق سرعین از شهر توریستی سرعین بیشتر گردشگران سرعینی دنبال مکان های بامعماری اسلامی و یا معماری سنتی هستند در صورتی که متاسفانه در شهرستان سرعین معماری های اسلامی و مکان های سنتی قدیمی خیلی کم دیده می شود.

با تحقیق های انجام شده چند مورد از مکان های که بافت سنتی و معماری اسلامی خود را حفظ کرده یا جدیدا نزدیک به معماری اسلامی ساخته شده است گردشگران از این نوع مکان ها استقبال زیادی می کنند در صورتی که هزینه های این نوع بافت ها برای مسافران شاید از هتل ها و مکان های معروف شهر سرعین هم بیشتر باشد.

با نظر سنجی های انجام شده افق سرعین از گردشگران و مسافران سرعینی، گردشگران و مسافران بیشتر شهرها از زندگی ماشینی و زندگی شهری فرار می کنند تا حال و هوایشان عوش شود، و به همین دلیل تکراری بودن زندگی شهری یا ترافیک خیابان ها برای همه افراد شهر نشین خسته کننده باشد و به همین دلیل دنبال معماری های سنتی و یا معماری های اسلامی هستند.

برای در جریان قرار گرفتن اهمیت و جایگاه بافت ایرانی اسلامی با فرماندار سرعین مصاحبه‌ای ترتیب دادیم.

فرماندار سرعین در جریان قرار گرفتن اهمیت و جایگاه بافت ایرانی اسلامی گفت: بافت های سنتی و ساخته شده با معماری اسلامی یکی از زیباترین جلوه های گردشگری و نماد فرهنگی شهر حساب می شود هر چقدر معماری اسلامی در منطقه افزایش یابد باعث محبوبیت و جذب گردشگر می شود، برای مثال در صفرهای خود به اصفهان شاهد بافت های معماری اسلامی هستیم که در بافت های قدیمی چقدر به معماری اسلامی توجه شده و رعایت کردند این کار باعث ارامش و لذت بخشی تمام بازدید کنندگان این بافت ها می شود.

باقر زاده به بناهی محبوب و ساخته شده با معماری اسلامی اشاره کرد و گفت: در استان اردبیل، مسجد عالی قاپو با زیبایی های هرچه تمام شاید طراحی ها و نقش و نگار های زیبا هستیم و همین موارد باعث شده استان اردبیل یا این معماری در ایران و حتی کشور های خارجی هم شناخته شود.

وی در اخر سخنان خود گفت: متاسفانه معماری اسلامی در ساخت و ساز های امروزه زیاد رعایت نمی شود و با طراحی ها و نقشه کشی های جدید اجرا می شود و علت این مورد را ناآگاهی میدانم اگر این اگاهی و معرفی معماری اسلامی تقویت شود شاید خیلی از ساخت و ساز های به سبک معماری اسلامی ساخته شود، و تاکید فرمانداری سرعین برای رعایت معماری اسلامی است.

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • معماری اسلامی نماد فرهنگی شهر حساب می شود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
شانزده منهای ده