افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

کارآفرین سرعینی:

سرعین مناسب کاشت گیاهان دارویی است

سرعین مناسب کاشت گیاهان دارویی است

کارآفرین سرعینی گفت: شهرستان سرعین به دلیل آب‌وهوای سرد و کوهستانی مناسب کاشت گیاهان دارویی است.

 مهدی دانشگر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: ازآنجایی‌که آب‌وهوای سرعین سرد و کوهستانی است برای کاشت گیاه دارویی از جمله آویشن خیلی مناسب است برای کاشت هر هکتار مزرعه حدوداً ۷ هزار نشاء آویشن لازم است.
 
 وی توضیح داد: اگر این گیاه دارویی در زمین دیم کاشته شود حدود ۲ بار، ولی اگر در زمین آبی کاشت شود در سال ۳ الی ۴ بار برداشت می‌شود.
 
 این کارآفرین سرعینی مطرح کرد: نشاء اولیه این گیاه دارویی کم‌حجم است و در سال اول کاشت به دلیل نیاز به رشد این گیاه صرفه اقتصادی ندارد؛ ولی از سال‌های دوم و سوم به بعد رشد خوبی داشته و محصول خوبی را تولید می‌کند.
 
 دانشگر گفت: طول این آویشن بر خلاف آویشن‌های محلی به ۲۰ الی ۲۵ سانت می رشد که عمده مصرف این گیاه دارویی در درست‌کردن شربت‌های سرماخوردگی، سرفه، اسانس گیری، عرق‌گیری و برای مقابله با امراض دام و طیور بخصوص شترمرغ و بوقلمون استفاده می‌شود که در هر هکتار تقریباً ۶ تن در سال می‌توان آویشن برداشت کرد.
 
 
 وی افزود: برای شروع نه‌تنها در این کار بلکه در تمام کارها باید انگیزه داشت و برای رسیدن به هدفت باید سخت تلاش شود و برای هدف مدنظر باید جنگید و اجازه نداد به افراد سست‌عنصر که به کار و هدفت ریشخند بزنند و با حرف‌های منفی و بی‌پایه‌واساس شمارا از ادامه کار منصرف کنند.
 
 کارآفرین سرعینی اظهار داشت: وقتی ۳ سال قبل (۱۴۰۱) من نشاهای کوچک آویشن را یکی‌یکی باذوق و انرژی فراوان بر دل خاک جایی می‌دادم ره گذرا و آشنایان می پرسیدن چه‌کار می‌کنی اینا چیه من با اینکه می‌دانستم مورد تمسخر قرار می‌گیرم؛ ولی به احترامشان از کشت دست بر می‌داشتم و چنددقیقه‌ای بهشون توضیح می‌دادم و می گفتن بیکاری و اگر آویشن میخوای برو از کوه جمع کن و ای‌کاش به جاش گندم و غیره می‌کاشتی و خیلی از این حرف‌ها ولی من ناامید نشدم کاشتم و به کارم ادامه دادم خدا رو شکر الان به مرحله سوددهی رسیده است.
 
  
 دانشگر توضیح داد: اگر کاملاً به‌صورت سنتی کشت شود یکم زحمتش بیشتره ولی برای مبارزه با علف هرز یک دستگاه کولتیواتر بنزینی لازم هست و ازآنجایی‌که کاشت این نوع آویشن به‌صورت ردیفی در فواصل نیم متر در ۷۰ سانتی‌متر و صورت منظم کاشته می‌شود برای آبیاری قطره‌ای خیلی خوب جواب می‌دهد از فواید آبیاری قطره‌ای در مزرعه آویشن اینه که اولاً در هدررفت آب کشاورزی جلوگیری می‌شود و دوم رشد علف‌های هرز اطراف آویشن کند می‌شود.
  
 وی در پایان سخنان خود گفت: برای کسانی که به کاشت گیاهان دارویی و بخصوص آویشن باغی علاقه دارند همت کنند و تنبلی رو بزارند کنار و بیان جلو و ماهم برای شروع کار هر کمکی که از دستمان بر بیاد از صفر تا ۱۰۰ در خدمتشان هستیم، بیایید دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • سرعین مناسب کاشت گیاهان دارویی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفت به‌اضافه هشت