افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
  • گروه: کشاورزی
  • کد خبر: 183
  • بازدید: 75
  • 1403/03/26 - 21:51:30

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرعین :

15 نوع محصول زراعی در سرعین وجود داد

15 نوع محصول زراعی در سرعین وجود داد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرعین گفت: در حال حاضر در شهرستان سرعین 15 نوع محصول زراعی در بخش کشاورزی دارد که در حوزه های مختلف فعال هستند.

داور داوردان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: تولیدات حوزه کشاورزی در شهرستان سرعین از جمله گندم، جو، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، گوش دنی، یولاف زراعی، ماشک، گاودانه، خلر اسپرس، یونجه، سیب زمینی، کاملینا کشت می شود.


وی با اشاره با حوزه دامپروری افزود: پرورش و نگهداری دام‌ روستای، گاو، گاومیش، گوسفند، بره، گوساله، مرغ بومی، بوقلمون، غاز و اردک در روستاها تولید و نگهداری می شود.


رئیس جهاد کشاورزی سرعین در خصوص تولیدات گفت: تولیدات تلفیقی از زراعت، دام، تولید عسل، تولید گوشت سفید و تولید گوشت قرمز که در شهرستان سرعین و روستا های تابعه تولید می شود.

داوردان با اشاره به میزان زمین های زراعی دیم و آبی افزود: کل زمین های زراعی در شهرستان سرعین 18 هزار و 48 هکتار است که تعداد زمین های آبی 8 هزار و 516 هکتار و زمین های دیم 9 هزار و 533 می باشد.

وی با اجرای طرح الگوی کشت پاییزه در شهرستان سرعین با اشاره به یک نمونه موفق در این راستا اظهار کرد: در روستاهای آتشگاه، درآباد، آق قلعه، کنزق، ارجستان، ورنیاب و… شاهد رشد و توسعه کشت مستقیم و مکانیزه غلات پاییزه هستیم که نفوذپذیری ارقام جدید گندم سالار، آرامش، وی نر، اکلید، رصد، هشترود به مزارع و کشت پاییزه گندم با رعایت تناوب زراعی با ماشک، عدس، نخود، کاملینا، گلرنگ، خلر و گاودانه نیز در این روستاها محقق شده است.


مدیر جهاد کشاورزی سرعین با تشریح اهداف و فرآیندهای اجرایی این طرح تصریح کرد: طرح الگوی کشت پاییزه در سرعین شامل یک سری استراتژی‌ها و روش‌های کشت مکانیزه است که به منظور بهینه‌سازی فرآیندهای تولید محصولات پاییزه و کاهش هزینه‌ها اجرا می‌شود.
داوردان گفت: یکی از برنامه مهم عملیاتی کردن کشت پاییزه ماشک در کنار گندم و جو است که برای اولین بار نیز کشت گیاه دانه روغنی کاملینا در شهرستان سرعین تحقق یافت.


وی با اشاره به ویژگی‌های این طرح خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی مدرن و مناسب است که با استفاده از این ماشین‌آلات عملیاتی مانند تهیه زمین، تهیه و کاشت بذرها، اعمال مورد نیاز برای تغذیه، آبیاری و استفاده بهینه از نزولات جوی در کشت پاییزه و همچنین برداشت محصول به صورت مکانیزه و بهینه انجام می‌شود.


مدیر جهاد کشاورزی سرعین با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف آب در این طرح بیان کرد: در طرح الگوی کشت پاییزه در سرعین بهینه‌سازی مصرف آب نیز مورد توجه قرار گرفته به طوری که با استفاده از روش‌های مناسب آبیاری و کنترل منابع آب، مصرف آب در کشت پاییزه به حداقل ممکن کاهش یافته و مدیریت مؤثرتری در این زمینه انجام می‌شود که این امر علاوه بر حفظ منابع آب، به حفظ محیط زیست و پایداری منطقه نیز کمک می‌کند.

داوردان در ادامه سخنان خود یادآور شد: در طرح الگوی کشت پاییزه در سرعین همچنین به مدیریت آفات و بیماری‌ها نیز توجه شده و با اجرای الگوی کشت مکانیزه روش‌هایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها در کشت پاییزه ارائه و به عملیات پیشگیری و درمان مداوم اختصاص داده می‌شود که این اقدام منجر به کاهش خسارت‌های ناشی از آفات و بیماری‌ها و افزایش بهره‌وری در تولید گندم پاییزه خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: از تمامی کشاورزان و متخصصان مرتبط در شهرستان سرعین دعوت می‌کنیم تا در اجرای طرح مکانیزه کردن کشت و آبیاری به تعامل با جهاد کشاورزی این شهرستان بپردازند و با همکاری و تعامل بین دستگاه‌های ذیربط و فعالان در حوزه کشاورزی، انتظار می‌رود که طرح الگوی کشت در سرعین به عنوان یک مدل موفق در بهبود شرایط تولید و کاهش هزینه‌ها شناخته شود.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • 15 نوع محصول زراعی در سرعین وجود داد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وشش به‌اضافه نه