افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
  • گروه: فرهنگی
  • کد خبر: 297
  • بازدید: 30
  • 1403/04/17 - 08:18:18

استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان سرعین:

فرهنگ به عنوان گنجینه‌ ارزشمند یک ملت یاد می‌شود

فرهنگ به عنوان گنجینه‌ ارزشمند یک ملت یاد می‌شود

استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان سرعین گفت: جهت‌گیری غلط فرهنگی عامل گمراهی جامعه فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند می شود.

دکتر محمد سمسار فتحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، اظهارداشت: در مطالعات علوم انسانی و اجتماعی، «فرهنگ» از اهمیت بسزایی برخوردار است به گونه‌ای که از آن به عنوان سرمایه، دستاورد، گنجینه‌ای از علوم، معارف، ارزش‌ها و سنت‌های زندگی یک ملت یاد می‌شود. فرهنگ مجموعه‌ای است که همه ابعاد روحی، فکری، ارزشی، اعتقادی، سنت‌ها، باورها و رویه‌های زندگی یک جامعه را شامل می‌شود بنابراین می‌تواند محملی برای انجام تبادلات، تعاملات و همکاری‌های متقابل فرهنگی میان کشورها باشد.

وی گفت: تبادل فرهنگی، به روش‌های مختلف از گفتمان میان کشورها گرفته تا مطالعه درخصوص آداب و رسوم و سنت‌های دیگر کشورها صورت می‌گیرد، این امر به ملت‌ها کمک می‌کند تا ضمن معرفی فرهنگ خود به دیگر ملت‌ها در جهت رفع چالش‌ها و تقویت نقاط مثبت فرهنگی خود برنامه‌ریزی کنند.

استاد دانشگاه سرعینی افزود: فرهنگ به گونه‌ای فزاینده در روابط بین‌الملل و سیاست خارجی نفوذ کرده است. در دهه های اخیر «روابط فرهنگی بین‌المللی» از جمله مسائل مهم دولت‌ها محسوب می شود. در فضای روابط فرهنگی بین المللی، هر کشور در جست‌وجوی آن است که تصویر خود را در میان افکار عمومی دیگر جوامع، مثبت و پیش برنده نشان دهد.

 سمسار فتحی مطرح کرد: دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان باید به گونه‌ای باشد که از فرهنگ، هنر و ارزش‌های یک کشور به عنوان ابزارهای مؤثر برای ایجاد روابط مثبت و سازنده با دیگر کشورها استفاده شود.

وی تصریح کرد: ترویج هنر و فرهنگ ملی با استفاده از هنرهای مختلف مانند موسیقی، سینما، ادبیات و هنرهای تجسمی برای معرفی فرهنگ ملی به جهانیان باید مورد استفاده قرار گیرد.

استاد دانشگاه سرعین با اشاره به آموزش و تبادل فرهنگی گفت: برنامه‌های تبادل دانشجو، استاد و هنرمند بین کشورها منجر به گسترش دانش و فهم متقابل می‌شود.
سمسار فتحی توضیح داد: با برگزاری رویدادهای فرهنگی بین‌المللی، حمایت از زبان و ادبیات، ترویج گردشگری فرهنگی، تولید محتوای دیجیتال، همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، دیپلماسی ورزشی، پشتیبانی از تحقیقات و مطالعات فرهنگی، احترام به تنوع فرهنگی و سایر موارد که می تواند با اجرای این راهکارها، ‌توان دیپلماسی فرهنگی مؤثری را پیاده‌سازی کرد که در جهت بهبود روابط بین‌المللی و تقویت تعاملات مثبت بین فرهنگ‌ها منجر شود.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • فرهنگ به عنوان گنجینه‌ ارزشمند یک ملت یاد می‌شود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وسه به‌اضافه هشت