افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

جمعه 30 شهریور 1403

دهیار روستای کنزق شهرستان سرعین:

روستای کنزق از جنبه تاریخی و گردشگری معروف است

روستای کنزق از جنبه تاریخی و گردشگری معروف است

دهیار روستای کنزق شهرستان سرعین: خانه های زیرزمینی و صخره ای که ابعادی متنوع و استقراری ناهمگون قدیمی دارند، از ویژگی‌های اصلی این روستا تاریخی و گردشگری به شمار می روند.

علیرضا پرستار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، گفت: روستای کنزق از توابع بخش سرعین استان اردبیل در سه کیلومتری شهر سرعین و در دامنه کوه سبلان و در کنار دره‌ای زیبا واقع شده است که از شمال به روستای ایرد‌موسی، از جنوب به روستای تاریخی کلخوران، از شرق به روستای آق‌قلعه و از غرب به شهر سرعین چسبیده است.


وی مطرح کرد: روستای کنزق قدمتی دیرینه دارد که نشانه‌هایی از آن در بقایای روستای قدیمی کنزق و غارهای طبیعی روستا قابل ملاحظه است. این روستا در زلزله سال ۱۳۷۵ اردبیل و نیر به کلی تخریب و سپس بازسازی شد.


دهیار روستای کنزق گفت: روستای کوهستانی کنزق با بافتی متراکم طرحی منظم و الگویی شطرنجی دارد. خانه‌های صخره‌ای و زیرزمینی که ابعادی متنوع و استقراری ناهمگون دارند، از ویژگی‌های اصلی این روستا به شمار می روند. برخی از این خانه‌ها دارای روزنه و نورگیر استوانه‌ای و برخی دیگر دایره‌ای شکل و یا غیرهندسی هستند.


پرستار افزود: خانه‌های صخره‌ای و تاریخی این روستا در سراسیبی تپه‌ای به صورت خانه‌های زیرزمینی و با اشکال مختلف حفاری شده‌اند و جنس این خانه‌ها از سنگ‌های رسوبی و ماسه فشرده است. برخی از منابع قدمت این خانه‌ها را هزاره اول قبل از میلاد ذکر کرده اند.


وی اظهار داشت: به دلیل گردشکری بودن این روستا نیاز به زیر ساخت جاده ای مناسب بود و به همین دلیل با هماهنگی های انجام شده سنگ فرش و آسفالت ورودی دست کندهای روستای قدیم کنزق انجام و به بهره برداری رسید.

دهیار روستای کنزق با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته برای روستای گردشکری کنزق گفت: لکه گیری جاده، خیابان های روستا ، جدول گذاری و اجرای کانیو خیابان نانوایی به مقدار طول ۶۰۰ متر از جمله اقدامات اخیر انجام شده برای روستا است.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • روستای کنزق از جنبه تاریخی و گردشگری معروف است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفده به‌اضافه ده