افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

یک‌شنبه 18 شهریور 1403
  • گروه: فرهنگی
  • کد خبر: 329
  • بازدید: 46
  • 1403/04/25 - 21:02:52

یادداشت؛

اهمیت نماز ظهر عاشورا

امام جمعه شهرستان سرعین طی یادداشتی نوشت: سید الشهداء، در سخت‌ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه نموده و هیچ‌چیز نتوانست مانع نماز اول وقت ایشان شود

اهمیت نماز ظهر عاشورا
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، محمد شیرعلی پور طی یادداشتی به موضوع اهمیت نماز ظهر عاشورا پرداخت و نوشت: سید الشهداء، در سخت‌ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه نموده و هیچ‌چیز نتوانست مانع نماز اول وقت ایشان شود، نمی‌گوید اول جنگ و بعد نماز، او این درس را از پدر بزرگوارش علی علیه‌السلام آموخت.

 
به گزارش پیام بشرویه سید الشهداء، در سخت‌ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه نموده و هیچ‌چیز نتوانست مانع نماز اول وقت ایشان شود، نمی‌گوید اول جنگ و بعد نماز، او این درس را از پدر بزرگوارش علی علیه‌السلام آموخت.

 
اهمیت نماز ظهر عاشورا: 

 
۱-درس عبادت و بندگی
 
امام حسین علیه‌السلام و اصحابش درس عبادت و بندگی کامل را به بشریت آموختند، خیلی‌ها ادعا می‌کنند ما خداوند را عبادت و بندگی می‌کنیم؛ ولی هنگام امتحان مردود می‌شوند.
این شعار را می‌دهیم، ای‌کاش ما در کربلا بودیم، امام حسین علیه‌السلام را یاری می‌کردیم و سینه خود را سپر نماز قرار می‌دادیم، اما گویا واقعاً این‌طور هستیم. خود را امتحان کنیم .

 
۲-اهمیت نماز اول وقت
سید الشهداء، در سخت‌ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه نموده و هیچ‌چیز نتوانست مانع نماز اول وقت ایشان شود، نمی‌گوید اول جنگ و بعد نماز، او این درس را از پدر بزرگوارش علی علیه‌السلام آموخت که روزی در جنگ صفین حضرت علی علیه‌السلام درحالی‌که مشغول جنگ بود مرتب به خورشید نگاه می‌کرد، ابن عباس عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! این چه کاری است که شما انجام می‌دهید؟
حضرت فرمود: نگاه می‌کنم تا موقع فرارسیدن ظهر، نماز را (در اول وقت) بخوانم .
ابن عباس گفت: آیا حالا وقت نماز است؟ ما مشغول جنگ هستیم .
حضرت فرمود: مگر ما برای چه چیزی می‌جنگیم؟ به‌درستی که ما برای نماز جنگ می‌کنیم .
ابن عباس گفت: نماز شب علی علیه‌السلام حتی در لیلة الهریر هم ترک نشد بیاییم مثل اصحاب امام حسین عمل کنیم، هنگام ظهر بشتابیم به‌سوی نماز، و نماز را به یاد بیاوریم تا مشمول دعای امام حسین علیه‌السلام شویم: ذکرت الصلوة جعلک الله من المصلین الذاکرین؛ نماز را یاد کردی خدا تو را از نمازگزاران قرار بدهد.

 

 
۳-اقامه نماز
اقامه نماز اشاره به این است که نه‌تنها خودشان نماز می‌خوانند بلکه کاری می‌کنند که این رابطه محکم با پروردگار همچنان و در همه جا برپا باشد. در زیارت نامه امام حسین علیه السلام می‌خوانیم .
اشهد انک قد اقمت الصلوة و اتیت الزکوة؛ گواهی می‌دهم که با کشته شدنت نماز را برپا کردی.)) و در زیارت مخصوص آن حضرت آمده است که سلام بر تو ای فرزند گرامی پیامبر! گواهی می‌دهم که تو نماز را آن چنان که حقیقت آن می‌باشد به پا داشتی و زکات را پرداختی و به حق و حقیقت فرا خواندی و از تباهی و ناپسندی‌ها نهی کردی و قرآن را چنانکه باید تلاوت نمودی و در راه خدا چنانکه شایسته بود جهاد کردی او به راستی نماز را به صورت بی نظیری به پا داشت، به گونه ای که مخصوص او بود و نه دیگری .

 

 
۴-برپایی نماز جماعت
سالار شهیدان، در سرزمین کربلا با همه مشکلات و در مقابل چند هزار دشمن و ناله‌های زن و بچه‌ها، نماز جماعت را اقامه کرد، 
امام می‌توانست نماز را کنار فرزندانش در داخل خیمه به فرادی بخواند، و بعد به میدان برود، و در ضمن از تیرهای دشمن نیز محفوظ می‌ماند و چند لحظه ای را هم کنار فرزندانش لذت می‌برد؛ ولی امام، نماز جماعت را ترجیح داد و آن را در مقابل دشمن برپا نمود و یکی از اصحابش سینه خود را سپر قرار داد و به خاطر نماز به شهادت رسید.

 

 
۵-محافظت بر نماز
نمازگزار در هر شرایطی چه در حالت عادی و یا خطر، از نماز باید محافظت کند، امام حسین علیه السلام و اصحابش از ستون دین یه خوبی پاسداری کردند و در پایان جان خود را فدای نماز نمودند تا اسلام باقی بماند.
مروی است حضرت حسین علیه السلام پس از پایان نماز اصحاب را به جهاد ترغیب کرد و سپس فرمود: این بهشت است که درهایش باز شده و جوی‌هایش متصل و میوه‌هایش رسیده و قصرهایش زینت شده است و بچه‌ها و حوری‌هایش جمع شده اند و این رسول الله و شهدایی است که با او کشته شده اند و پدر و مادرم نیز هستند که انتظار قدوم شما را دارند و شما را بشارت می‌دهند و آنها مشتاق شما هستند از دینتان حمایت کنید و از حرم رسول خدا و امامتان و پسر و دختر پیامبرتان دفاع نمایید. چرا که خدا شما را امتحان کرده، شما در جوار جد ما هستید و نزد ما بزرگوارید، دفاع کنید خداوند شما را خیر دهد.


انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • اهمیت نماز ظهر عاشورا

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نوزده منهای پنج