افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

دوشنبه 26 شهریور 1403

یادداشت؛

زینب الگویی تمام عیار

زینب الگویی تمام عیار

آمدن سالی جدید و تمام‌شدن سالی دیگر بیانگر این است که فرصت ما انسان‌ها برای توشه گرفتن از این دنیا برای ساختن زندگی پر رونق در سرای آخرت بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، حجت‌الاسلام هادی پیری مسئول گروه جهادی انصارالمهدی (عج) در یادداشتی نوشت: استاد دانشگاهی که خودش مدیریت زمان درس می داد می گفت اگراز ۷۰ سال عمر متوسط یک انسان ۱۵ سال اولش را به دلیل ناپختگی و نرسیدن به بلوغ فکری کم نمائیم ، ۵۵ سال برای ما باقی خواهد ماند . که۹۰ درصد این ۵۵ سال میشود ۴۹ سال که صرف اموراتی مانند خوردن ، خوابیدن ، تفریح ، خرید ، عبادیات... و می شود و فقط۶ سال مفید از عمرمان باقی می ماندکه ان شاء الله در این شش سال دچار تصادف و حادثه ناگواری نشویم.

حال در همین فرصت کم ، مردم سه دسته می شوند یک: عده ای عمرشان را تلف می کنند ،دو: عده ای از عمرشان خوب استفاده می کنند.سه:عده ای در این فرصت کم نه تنها خوب زندگی می کنند بلکه در عالم می درخشند.


یکی از درخشان ترین افراد عالم خلقت که درخشش تا روز قیامت نیز امتداد دارد و هرگزنور این درخشندگی پایان نمی پذیرد ، وجود نائبه الزهرا، شریکه الحسین ، عالمه غیر معلمه ،فهیم غیر مفهمه ،عقیله النساء ، حضرت زینب کبری است

رجال مرحومه علامه مامقانی(ره) درباره وجود نازنین حضرت زینب می گوید: ،زینب وما زینب ! وما أدراک ما زینب! هی عقیله بنی هاشم زینب ! و کیست زینب ! وتو چه میدانی که زینب کیست !وی عقیله بنی هاشم است و دارای صفات پسندیده زیادی است که بعد از مادرش احدی به آن صفات نرسیده است؛ به حق است که اگر گفته شود او صدیقه صغری است .او در حجاب وعفاف بی مانند است.

مورخ شهیر علامه سید جعفر مرتضی حفظه الله درباره جایگاه ویژه حضرت زینب نزد سیدالشهداچنین می نویسد: درجات قدر وبزرگی مقام وبرتری شأن وبزرگی حال وچگونگی او بس است آنچه در برخی از اخبار ،رسیده به اینکه زینب نزد امام حسین در آمد وآن حضرت قرآن میخواند پس حضرت چون دید زینب آمد قرآن را بر زمین نهاد وبرای اجلال وتعظیم وبزرگ داشتن او بر پای ایستاد.

روایت شده است که پس از ولادت حضرت زینب ، حسین که در آن هنگام کودک سه چهار ساله ،بود به محضر رسول خدا آمد وعرض کرد :خداوند به من خواهری عطا کرده است. پیامبر با شنیدن این ،سخن منقلب واندوهگین شد واشک از دیده فرو ریخت .

حسین پرسید:برای چه اندوهگین وگریان شدید؟! پیامبر فرمود :ای نور ،چشمم راز آن به زودی برایت آشکار شود. تااینکه روزی جبرئیل نزد رسول خدا(ص)آمد در حالی که گریه میکرد رسول خدا از علت گریه او ،پرسید جبرئیل عرض کرد :این دختر (زینب )از آغاز زندگی تا پایان عمر همواره در رنج واندوه دست به گریبان خواهد بود ؛گاهی به درد مصیبت فراق تو مبتلا ،شود زمانی دست خوش ماتم مادرش وسپس ماتم مصیبت جانسوز برادرش امام حسن گردد واز این مصایب دردناک تر وافزون تر اینکه به مصایب جانسوز کربلا گرفتار ،شود به طوری که قامتش خمیده شود وموی سرش سفید گردد. پیامبر(ص) گریان شد وصورت پُر اشکش را بر صورت زینب(س) نهاد وگریه سختی،کرد زهرا(س) از علت آن پرسید .پیامبر بخشی از بلاها و مصایبی را که بر زینب وارد میشود برای زهرا بیان کرد.

قنداقه را دادند به رسول خدا (ص)فرمود :من در این کار بر پروردگارم سبقت نمی گیرم. در این هنگام جبرئیل فرود آمده وسلام خداوند را به پیامبر ابلاغ کرده و گفت: نام این نوزاد را زینب بگذارید !خداوند بزرگ این نام را برای او بر برگزیده است.خداوند نام او رازینب نهاد ، زینب یعنی زینت پدر و مادر سوال؟؟این پدر و مادر ، انسانهای خارق العاده عالم خلقتند ، چگونه این دختر می تواند زینت چنین پدر و مادری باشد که عالم کون و مکان را زینت داده اند ؟ چرا خداوند چنین نامی برای او انتخاب کرد؟ اگرهر وقت توانستیم تمام آب های عالم را در یک لیوان جای دهیم ، مقام بی بی را . هم خواهیم فهمید ثانیازینب نه تنها زینت پدر و مادر بلکه زینت و منشور پنج تن آل عباست زینب (س) از یک نگاه پیامبر ، است پیامبر کرب و بلا زینب از یک نگاه فاطمه است ، در حمایت از ولی خدا زینب از یک نگاه علی است ، در مصیبت بر بلا زینب از یک نگاه حسن است ، در کرامت و بخشش در راه خدا از یک نگاه حسین است ، در شجاعت میان سفاک ها به همین خاطرپیامبر میفرماید : کسی که بر مصیبتهای این دختر گریه ،کند همانند کسی است که بر دو برادرش امام حسن وامام حسین گریه کرده باشد.


کیست زینب

زینب(س) زنی است که سیدالشهدا در آخرین وداع خود بااو به فرمود: یَااُختَاه، لَاتَنسِینِی فِی نَافِلَه الَّلیل ،خواهرم !هنگام نماز ،شب مرا فراموش نکن زینب آن زنی است که عالم یک صدا فریاد می زنند حسین اما حسین،
می گویدجانم زینب، زینب آمد شام را یکباره ویران کرد ورفت اهل عالم را از کار خویش حیران کرد و رفت.


چگونه زینب شام را ویران کرد و رفت ؟

اگرما بخواهیم یاد زینب را زنده نگاه داریم ، همه ما بخصوص خواهران زینبی باید به دو سلاح مجهز شوند.

۱- علم و معرفت بعضی اوقات در کلیپ ها میبینیم بی حجاب ها و کسانی که بی ایمان و کم ایمان ، هستند به راحتی عقاید سبک و بی مغز خود را بیان می کنند و دین خدا و احکام خدا را زیر سوال میبرند و خانم های چادری فقط نظاره گرند ، این به خاطر این است که ما در شبهات و مسائل اعتقادی خوب کار نکرده ایم تا جوابشان را بدهیم اما بی بی زینب : میان آن همه نامحرم باشجاعت جانفزا اثبات دین حق نمود عالمی را دوستدار اهل ایمان کرد ورفت.

۲- تقویت بیان بر آقایان و زنان مومن واجب است با شرکت در کلاسهای آموزش سخنرانی و دعوت ،از اساتید این فن در مسجد و پایگاه بسیج بیان خویش را در مقابل دشمنان داخلی و خارجی تقویت کنند. فاش میگویم من آن بانوی عظمای دلیر از بیان خویش دشمن را هراسان کرد ورفت.

زینب تا زمانی که مأمور به وظیفه بود روی پا بود ولی وقتی کارش تمام شد از خودش پرسید آیا تو بعد از حسین نفس میکشی؟
زینب این روزهای آخر بیماری مات شده گرفته بود ، فقط یک گوشه را نگاه می کرد ، چه می دید و چه به یاد می آورد خدا می داند ، شاید به یاد رگهای بریده می افتاد ، شاید به یاد چشم تیر خورده می افتاد ، شاید به یاد دست و پا زدن برادرزاده افتاد،
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود/
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود/

انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • زینب الگویی تمام عیار

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ویک منهای سه