افق سرعین

پایگاه خبری تحلیلی

افق سرعین

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 638
  • بازدید: 21
  • 1403/07/18 - 06:33:32

گزارش پسماند شهرستان سرعین؛

سرعین نیازمند کارخانه بازیافت زباله است

سرعین نیازمند کارخانه بازیافت زباله است

شهرستان سرعین نیازمند کارخانه بازیافت زباله است هم به اشتغال زایی و هم بازیافت زباله های منطقه کمک می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «افق سرعین»، ایجاد مکان‌های مناسب برای مدیریت پسماند به‌عنوان یک ضرورت شهری و زیست‌محیطی محسوب می‌شود. چنین مکان‌هایی باید با درنظرگرفتن همه جوانب زیست‌محیطی، اقتصادی و بهداشتی طراحی و مدیریت شوند تا از مشکلات ناشی از دفع نادرست پسماند جلوگیری شود و به حفظ سلامت عمومی و محیط‌زیست کمک کنند.

پسماند بعنوان طلای کثیف معروف است

 رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست سرعین گفت: زباله و پسماند در جهان به‌عنوان طلای کثیف شناخته می‌شود در شهرستان سرعین بخصوص در فصل‌های مسافر و گردشگر زباله‌های زیادی تولید می‌شود و در همین راستا شهرستان سرعین نیازمند کارخانه بازیافت زباله است تا هم به درآمدزایی و هم رفع معضلات پسماند شهرستان را رفع کند.

 المیرا فرخی افزود: افرادی که مایل هستند از محیط‌زیست حمایت کنند در طرح استقبال از محیط‌زیست کمک‌های لازم برای این افراد در نظر گرفته می‌شود تا یاری گر محیط‌زیست باشیم.

  وی تصریح کرد: ساماندهی محل‌های دفت زباله یکی از مهم‌ترین دغدغه محیط‌زیست است بخصوص به دلیل توریستی بودن این شهرستان باید محل دفت مناسبی برای این شهرستان در نظر گرفته شود.

 رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست سرعین با اشاره به یکی دیگر از دغدغه‌های محیط‌زیست این شهرستان گفت: در میسرهای شهری و روستای تخلیه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد که این تخلیه‌ها غیرقانونی به محیط‌زیست و زیبایی‌های شهری و روستای آسیب زیادی وارد می‌کند و جهت جلوگیری ازاین‌گونه موارد پسماندی چندین شکایت و پرونده در دست مراکز قضایی در حال بررسی است.

 فرخی اظهار داشت: باتوجه‌به بررسی‌ها و اعلام آمار شهرداری شهرستان سرعین میزان تولید زباله شهری و روستای در این شهرستان روزانه به ۲۰ تن در روز می‌رسد.

 وی توضیح داد: فعلاً و در حال حاضر از مسیر جاده آلوارس به‌عنوان محل موقت جهت تخلیه و بارگیری پسماند است که در تلاش هستیم برای آینده از محیط جدید برای پسماند استفاده کنیم که این مورد توسط شهرداری در دست اقدام است.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست سرعین گفت: مدیریت صحیح پسماند می‌تواند به کاهش آلودگی هوا، آب، و خاک، حفظ منابع طبیعی، و بهبود کیفیت زندگی در جوامع کمک کند. به همین دلیل، توسعه زیرساخت‌های مناسب، افزایش آگاهی عمومی، و سیاست‌گذاری‌های کارآمد در این زمینه ضروری است.

 فرخی افزود: مدیریت پسماند یک فرایند چندبعدی و پیچیده است که نیاز به همکاری میان دولت‌ها، صنایع، و عموم مردم دارد. با اتخاذ رویکردهای جامع و پایدار، می‌توان مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تولید پسماند را کاهش داد و به سمت جامعه‌ای پایدارتر حرکت کرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: افزایش آگاهی عمومی در مورد مدیریت صحیح پسماند از اهمیت بالایی برخوردار است. مشارکت فعال مردم در تفکیک زباله‌ها، کاهش مصرف منابع، و حمایت از محصولات پایدار می‌تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات زیست‌محیطی ایفا کند. برگزاری کمپین‌های آموزشی و استفاده از رسانه‌های جمعی برای ترویج فرهنگ مدیریت پسماند از جمله روش‌های مؤثر در این زمینه است.


محل دفن زباله های ساختمانی اولویت‌ مهم پسماند سرعین

 معاون فرماندار شهرستان سرعین با بیان جایگاه ویژه سرعین در بحث گردشگری، مدیریت پسماند و نخاله را یکی از اولویت‌های اساسی شهرستان دانسته و بر لزوم ساماندهی نخاله‌های ساختمانی باید به جد پیگیری شود و تلاش مجموعه‌های مرتبط بر این است تا این مورد را به بهترین نحو مدیریت شود.
 
محرم حقیقی با اشاره به لزوم مکان‌یابی جدید جهت محل دفن نخاله‌های ساختمانی، این مهم را جزو اولویت‌های مدیریت پسماند در سطح شهرستان سرعین که دارای آمار بالای ساخت‌وساز است، عنوان کرد.
 
وی با اشاره به انتخاب محل جدید برای پسماند افزود: در چندین جلسه و پیگیری‌های انجام شده محل‌های جدید پیشنهاد و انتخاب شده است که اقدامات لازم جهت آماده‌سازی این محل جدید در دست اقدام است.

شهر ایردموسی محل دفن پسماند ندارد
شهردار شهر ایردموسی گفت: به دلیل عقد قرارداد با استان اردبیل فعلاً در شهر ایردموسی محل دفن پسماند زباله وجود ندارد و کلیه پسماندهای شهر توریستی ایردموسی به اردبیل منتقل خواهد شد.
بهزاد تقی‌زاده مطرح کرد: دفن پسماند یکی از روش‌های متداول مدیریت پسماند است که به‌ویژه برای پسماندهای غیرقابل‌بازیافت یا مواد خطرناک استفاده می‌شود. مدیریت صحیح پسماند برای حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی‌ها بسیار مهم است و شامل تفکیک زباله، بازیافت و دفع بهینه می‌شود.
 
وی افزود: البته باید توجه داشت که دفن پسماند معایبی نیز دارد، مانند اشغال زمین‌های بزرگ، خطر نشت آلاینده‌ها به آب‌های زیرزمینی، و تولید گازهای گلخانه‌ای. برای همین مدیریت صحیح و بهینه دفن زباله بسیار حائز اهمیت است.


هفته ای 2 بار حاشیه جاده ها پاکسازی می شود.

 رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان سرعین گفت: این اداره درباره موضوع مدیریت پسماند نسبت به پاک‌سازی نخالجات در بزرگراه سرعین با ماشین‌آلات اداره به مقدار ۶۰۰ تن اقدام نموده

فرید کاظم‌پور افزود: به‌صورت مستمر هفته‌ای ۲ بار نسبت به پاک‌سازی رفوژ میانی جاده و حاشیه جاده اقدام می‌شود و پاک‌سازی مسیرها در دستور کار این اداره خواهد بود.
وی در پایان سخنان خود گفت: اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سرعین با ادارات مرتبط همکاری مناسبی داشته و در جهت مدیریت و پاک‌سازی پسماندها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 
انتهای خبر/ ح

اشتراک‌گذاری

  • سرعین نیازمند کارخانه بازیافت زباله است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده منهای هفت